Trends voor jouw website
Waar we voorheen zoveel mogelijk gegevens op één scherm wilden tonen, en scrollen bijna verboden was, gaan we tegenwoordig voor minimalistisch, open en schoon. Scrollen is de norm, we tonen minder tekst en combineren dit met beelden die spreken. Beweeg jij mee en blijf je jouw concurrenten voor? Check de trends hieronder!
Trend 1: Asymmetrisch
Veel websites worden blok voor blok opgebouwd, hier is niks mis mee, het is lekker duidelijk. Maar kleur je altijd netjes binnen de lijntjes, dan ziet er soms wel wat saai uit. Juist door de lijnen te doorbreken, creëer je dynamiek. Daarbij trek je de gebruiker ook echt door de site heen, het wordt meer één verhaal.


Trend 2: Heroes met minder beeld
Je kent ze inmiddels wel, de grote schermvullende beelden bij het binnenkomen van een website. Welke site heeft ze niet tegenwoordig? Niks mis mee hoor! Het blijft natuurlijk een toffe binnenkomer, en het is ook helemaal niet fout als het beeld, de tekst en de aanzet tot actie goed bij het bedrijf passen. Maar gaat het om een nikszeggende stockfoto, dan is het misschien een goed idee om dit eens anders aan te pakken. Door alleen tekst te gebruiken, in combinatie met een subtiele illustratie of een klein beeld, kan je echt een mooie binnenkomer neerzetten.


Trend 3: Interactie
Hoe meer je website beweegt, hoe interactiever en uitdagender deze overkomt op de gebruiker, leuk dus! Beweeg je over een knop, dan krijgt deze een andere kleur, scrol je naar beneden, dan swooshen de elementen op je scherm. Neem eens een kijkje op dfg.nl voor zo’n scrolanimatie. Interactie hoeft niet altijd nuttig te zijn, op thefloralconnection.com bewegen de blaadjes niet alleen: er komen er nog meer bij als je klikt. Kom je op de 404 pagina van vanschie.com, dan kan je een spelletje spelen. Net dat beetje extra maakt de website extra tof! Zet jij een nieuwe highscore neer?


Trend 4: Minimalistisch
Hoe minder ruis, hoe beter de gebruiker zich kan focussen, op zich heel logisch. Apple, Nike en ontelbare grote andere bedrijven doen dit al jaren. Grote beelden, grote titels en een duidelijke aanzet tot actie. Pas bij interesse in een bepaald product of dienst volgt er meer informatie.


Trend 5: Authentiek
Wees jezelf, wees echt. Gebruik geen stockfoto’s van veel te knappe vrouwen die zogenaamd een telefoon opnemen. Dat geeft de gebruiker juist geen zekerheid, alsof hij in de maling wordt genomen. Schuif liever een echte collega naar voren. Huur een dag een fotograaf in en laat zien hoe het er echt aan toe gaat bij jouw bedrijf.


Trend 6: Video’s
Video’s gaan al even mee, en zijn inmiddels echt een ‘must-have’ voor iedere professionele website. Gebruikers zijn gek op video’s, het zegt zoveel meer dan alleen een foto. Neem eens een kijkje op oz-hami.nl, dat is toch een mooie binnenkomer? Doen dus!
Trend 7: Dynamische content
Je moet zelf in staat zijn om een pagina van de site van jouw bedrijf naar wens in te richten, bijvoorbeeld voor een actie. Daar moet niet iedere keer een webdeveloper aan te pas komen die een nieuw template moet maken waar een hoop geld bij komt kijken. De marketeer moet de vrijheid hebben om naar wens teksten, afbeeldingen, video’s, quotes, formulieren en meer toe te voegen.
Trend 8: Snelheid
Hoe sneller de laadtijd van je website, hoe meer kans op conversie je hebt. Niet alleen Google rangschikt je pagina op basis van de snelheid, ook je bezoeker verwacht niet te lang te hoeven wachten. Een website is nooit af, blijf deze dus optimaliseren!
Trend 9: Veiligheid
Steeds vaker worden websites gehackt, waar voorheen alleen de ‘grote jongens’ aan de beurt waren, worden nu ook de websites van de kleinere ondernemers plat gelegd. Zaak dus om de beveiliging goed op te schroeven! Zorg op zijn minst dat de website up to date is en dat er back-ups worden gemaakt.