Een goed bedrijfslogo… past perfect
Wat voor soort bedrijf is het? Wat verkoop je en welke doelgroep help je hiermee? Welke uitstraling past hierbij? Antwoorden op deze vragen helpen bepalen wat een logo moet uitstralen. Dat is de basis. De kleur, de vorm en de typografie stemt een artdirector hierop af. Een beeldmerk van een ziekenhuis heeft immers een totaal andere uitstraling dan een ontwerp voor een staalfabriek. Zorg daarom dat je duidelijk hebt wie je bent en wat je wilt uitstralen. Alleen dan kom je tot een bedrijfslogo dat perfect past bij jouw bedrijf.
Voor Flyct hebben we een merk-DNA vastgesteld. Hierin kwam naar voren dat Flyct onder andere energiek en toegankelijk is. Dit zie je dan ook terug in de stijl waarin het logo is ontworpen. Een bedrijfslogo met lef. Precies zoals Flyct is.
Een goed bedrijfslogo… is echt eigen
Dit is de grootste uitdaging voor elke ontwerper die aan de slag gaat met een ontwerp. Tegenwoordig kan iedereen met behulp van software logo’s in elkaar zetten. Dit kan soms behoorlijk frustrerend zijn. Uit ervaring weten wij als reclamebureau dat een passend en écht eigen beeldmerk zo veel waarde kan toevoegen. Dit doen onze artdirectors door bijvoorbeeld niet het standaard lettertype te pakken, maar letters zelf te ontwerpen. Ook spelen ze met kleur en creëren ze zelf vormen, alles om voor jou een echt uniek ontwerp neer te zetten.
BrainSys is actief op het gebied van ERP-software voor productie- en servicebedrijven. Eigenlijk zorgen ze ervoor dat de productie nooit stil komt te staan en alles op rolletjes loopt. Dit zie je terugkomen in het logo dat Team Switch ontworpen heeft. In dit ontwerp zijn beide letters S zelf ontworpen. Zo benadrukken we dat het gaat om systemen die in elkaar grijpen. En is het bedrijfslogo echt eigen.

Een goed bedrijfslogo… is makkelijk herkenbaar
Bij het zien van het swoosh van het sportmerk Nike weet je precies om welk merk het gaat. Hierbij gaat het principe ‘less is more’ op. Door het simpel te houden zorg je voor herkenning. Hoe minder informatie je moet verwerken, hoe makkelijker het uiteindelijk te onthouden is. Houd er wel rekening mee dat een simpel logo vaak ook het moeilijkst is om te maken.
Bekijk hieronder het strakke logo dat we ontwierpen voor The Fight Academy. Met dit tijdloze moderne ontwerp zijn de mogelijkheden eindeloos! Het beeldmerk komt onder andere terug op de bokszakken én zelfs op het toilet. Naast dat dit deze sportschool echt afmaakt zorgt het voor een optimale herkenning van het bedrijfslogo.
Een goed bedrijfslogo… kan jaren mee
Als een logo op de juiste manier het merk en zijn identiteit weergeeft kan een logo tientallen jaren meegaan. Zoals bij Shell, die met kleine veranderingen ervoor zorgt dat het logo bij de tijd is. Meer over zo’n redesign weten, lees verder ons blog. Vaak vallen deze kleine veranderingen niet eens op. Het blijft moeilijk om te zeggen wanneer een logo tijdloos is. Bij een strak en modern logo zijn we geneigd te zeggen dat het tijdloos is. Maar we leven in het nu en trends zullen aan verandering onderhevig zijn.
Dit strakke logo dat we maakten voor CityHub is naar ons idee tijdloos. In dit logo zie je een abstracte vorm van een doos, die refereert de dozen die hier opgeslagen kunnen worden.

Een goed bedrijfslogo… praktisch inzetbaar
Een bedrijfslogo moet nu eenmaal voor meerdere toepassingen gebruikt worden. Zowel online als offline moet het beeldmerk perfect uitkomen. Zowel op een lichte als donkere achtergrond mag het ontwerp niet wegvallen. Daarom heb je naast een standaard logo ook een diapositief logo. Dit logo is vaak helemaal wit en staat super strak op een donkere achtergrondkleur.
Ga voor een strak en herkenbaar beeldmerk. Een beeldmerk dat overal terug kan komen. Als headerfoto op Facebook, in de entree van jouw bedrijf, als bedrukking op bedrijfskleding en natuurlijk op jouw website. Dit deden we ook voor A2B Sharing, waar we de hele huisstijl voor ontwierpen. Door de multi-inzetbare beeldelementen krijgt ook het briefpapier, visitekaartje en webdesign een herkenbare stijl. Ook is het belangrijk dat je het logo groot maar ook heel klein kan gebruiken, dan is je logo pas echt multi-inzetbaar.
Binnenkort aan de slag met een bedrijfslogo? Probeer verder te kijken dan wat je ‘mooi’ vindt. Zorg dat een beeldmerk echt goed past bij het bedrijf. Het daarnaast een eigen uitstraling heeft, die niet gelijk doet denken aan een ander bedrijf. Ook is het belangrijk dat het makkelijk herkenbaar is, en een tijdloos ontwerp heeft. Ten slotte moet het logo praktisch inzetbaar zijn. Klein of groot, op een lichte of donkere achtergrond, het logo moet de gewenste indruk maken.