ASS levert autostoelen zodat iedereen ergonomisch optimaal achter het stuur kan zitten. Na het maken van de website is Switch ASS blijven ondersteunen met het Online Marketing Pakket. Zo optimaliseren wij continu de website. De experts bij Switch zorgen er onder andere voor dat de website blijft werken, controleren of Google AdWords optimaal presteert, alle plug-ins up to date zijn en kijken waar mogelijkheden zijn voor optimalisatie. De resultaten van september zijn pas echt het delen waard. Soms maken verschillende kleine aanpassingen namelijk een groot verschil.
Van 41 naar 74 offerte aanvragen
Op de achtergrond zijn we al even druk geweest met het aanbrengen van verbeteringen in een testomgeving. Zo kon de klant meekijken met de, door hem gevraagde en door ons voorgestelde, wijzigingen. Halverwege september gingen alle wijzigingen live. Er waren onder andere veranderingen in de twee formulieren (een formulier om documentatie aan te vragen en een contactformulier). Waar in augustus zo’n 41 mensen documentatie aanvroegen via de website waren dat er in september 74. Een stijging van ruim 80% ten opzichte van augustus.
De wijzigingen werden op 11 september doorgevoerd. In augustus zaten we met 41 aanvragen in 31 dagen gemiddeld op zo’n 1,3 aanvragen per dag. Van 12 t/m 30 september, na de wijziging, zitten we met 60 aanvragen en 19 dagen gemiddeld op zo’n 3,2 aanvragen per dag, een stijging van ruim 146%! Leuk dat resultaat, maar waar komt het vandaan? Is plots meer vraag naar autostoelen half september of is het iets anders?
Een run op autostoelen
Laten we de statistieken erbij pakken. Via Google Trends bekijken we of we te maken hebben met een trend. In september wordt er niet meer naar de term “autostoelen” gezocht dan andere maanden. Ter vergelijking, de MIVD kwam de afgelopen week uitgebreid in het nieuws. Dit vanwege het voorkomen van de Russische hackoperatie op het OPCW in Den Haag. Daar is de piek goed te zien in de statestieken.
Er is dus geen run op autostoelen, maar hoe zit het dan met de bezoekers van de website? In Google Analytics zien we dat er in september zelfs minder websitebezoeken waren dan in augustus. Het totaal aantal sessies zakte van 2.745 naar 2.604, een daling van 5% (aantal bezoekers fluctueert per maand). Wel leuk is dat we met minder bezoekers meer aanvragen hebben binnengekregen. Ook zien we dat het aantal pagina’s per bezoek stijgt en dat men zich langer op de website bevindt.
Sinds de wijzigingen wordt de pagina documentatie aanvragen ruim 2x zo veel bekeken. Waar komt deze bezoeker vandaan als er niet meer bezoek is geweest? Deze bezoeker komt voor een groot gedeelte van de pagina assautostoelen.nl/personenautostoel vertelt Google Analytics ons. Zo zien we dat 425 van de 733 bezoekers afkomstig zijn van deze pagina, gevolgd door de overige stoelenpagina’s. In augustus waren dit er vanuit de dezelfde pagina nog maar 147.

Aanvragen van documentatie
Uit gesprekken met ASS Autostoelen kwam de voorkeur naar voren om klanten zo persoonlijk mogelijk te benaderen. Na een aanvraag voor documentatie werd binnen de brochure keurig aangegeven welke stoel geschikt was en werd er een prijslijst op maat meegestuurd – per post. Het vermelden van prijzen past niet bij ASS Autostoelen, ze zijn niet de goedkoopste maar leveren kwaliteit. Vanuit de gedachte dat bezoekers in de oriënterende fase zo snel mogelijk moeten weten waar ze aan toe zijn, maar met de wensen van ASS Autostoelen in gedachten, hebben we gekeken wat er beter kan.
Voor de pagina documentatie aanvragen hebben we voorgesteld om de brochures ook digitaal te gaan versturen, per mail, en ook de prijslijst per mail mee te sturen. Minder persoonlijk, maar wel met de snelheid die past bij vandaag de dag. Dat dit gewenst was blijkt ook direct uit de documentatie aanvragen, ruim 90% kiest voor verzending per e-mail.
Aangepaste formulieren
Het formulier wilden we graag kleiner maken, er wordt om veel informatie gevraagd van de klant, en hoe simpeler hoe beter. Echter was ASS Autostoelen van mening dat alle velden benodigd waren om de service te leveren waar zij voor staan. Om het formulier toch meer behapbaar te maken hebben we zaken gebundeld en verplichte velden hebben we voorzien van een *. Ook hebben wij opties vervangen voor een keuzemenu, dit oogt overzichtelijker.
Tenslotte hebben we nog wat kleine wijzigingen doorgevoerd. Zo scrolt de actiematige zijbalk mee, en hebben we ook in de tekst de 45 jaar ervaring van ASS benadrukt. Tenslotte hebben we een home-knop in het menu toegevoegd, speciaal voor de oudere websitebezoeker.
Pagina personenautostoel
De pagina personenautostoel wordt het meeste bekeken, vandaar dat we deze ook uitlichten. De grootste wijziging zit hem in de presentatie van de stoelen. De stoelen worden nu onder elkaar getoond, en drie blauwe knoppen zijn vervangen door één oranje actieknop. Ook wordt bij iedere stoel het postuur en de daarbij horende lengtematen getoond. Net als bij de documentatie aanvragen pagina scrolt de zijbalk nu mee, wat ervoor zorgt dat je continu door kan klikken op een prijsopgave te ontvangen.
Details maken het verschil
Het resultaat van de pagina’s personenautostoel en documentatie aanvragen verschillen misschien niet heel veel van elkaar, maar juist de details, dat is waar het om draait. Misschien kent u het verhaal waarbij de knop “register” werd veranderd in “continue”. Dit leverde in een jaar tijd 300 miljoen aan extra omzet op, details dus. Meer lezen over ons werk voor ASS Autostoelen? Bent u misschien ook geïnteresseerd in zo’n Online Marketing Pakket? Neem dan contact met ons op.