Groot, groter, grootst
Beursdeelname is niet gratis. Sterker nog, vaak kost het een flinke smak geld. Zaak dus om alles eruit te halen. Dit kan met een optimale beurspresentatie. Met een grootse presentatie die jouw doel dient. Eentje die de buren overtreft. Ga daarom op zoek naar het juiste verhaal om te vertellen, een actie om mensen bij te betrekken, iets interactiefs of een andere beleving. Dit zet je vervolgens op een grootse manier centraal op jouw stand.
Beursdeelname op tijd voorbereiden
Bij sommige beursdeelnames heb je een hoop te melden over een nieuwe dienst. Soms heb je dat niet, en is het doel om gewoon relaties de hand te schudden en prettig bij te praten. Wat het doel van jouw deelname ook is, zorg dat je dit helder hebt en hier je stand op inricht. Daarnaast moeten relaties op de hoogte zijn. Voordat je extern gaat communiceren, is het eigen personeel en de toekomstige standbemanning natuurlijk op de hoogte. Zet bij de communicatie verschillende uitingen in, denk aan een uitnodiging, emailhandtekening en social media berichten.
Een korte check;
- Het doel van mijn deelname is duidelijk en mijn stand presentatie is groots.
- Mijn relaties zijn uitgenodigd en mijn volgers op social media weten ervan.
- Mijn eigen medewerkers zijn op de hoogte en de standbemanning staat goed voorbereid in de startblokken.
Maximaal opvallen vanaf de stand op de beurs
Tijdens de beurs zelf gaat het om opvallen. Dat is natuurlijk meer dan een roll up banner. Meer dan een stapeltje met businesscards op een statafel. Van top tot teen moet jouw beurspresentatie indruk maken. Afhankelijk van de grootte van de beurs kan je de aankleding aanpassen. Voor een kleine én grotere stand maak je door middel van tapijttegels een eigen eiland. Ga de hoogte in qua presentatie en zorg dat er een reden is om in gesprek te gaan. Door middel van de juiste kleding is de standbemanning goed herkenbaar, en ziet het geheel er verzorgd uit.
Dus vergeet niet de volgende zaken;
- Mijn stand ziet er verzorgd uit, want alle rommel heb ik goed opgeborgen.
- De standbemanning is herkenbaar en hun voorkomen is om door een ringetje te halen.
- Er is een trigger om met mij in gesprek te gaan en na het gesprek kan ik bijvoorbeeld drukwerk meegeven.
Opvolgen nadat beurs is afgelopen
Na een of meerdere beursdagen heb je een hoop leuke gesprekken gehad. Met relaties bijgepraat en interessante nieuwe contacten opgedaan. Vergeet vooral niet om bezoekers te bedanken, inspiratie na te sturen en ze (na toestemming) toe te voegen aan de ontvangers van de nieuwsbrief.
Heb je het volgende geregeld;
- Er ligt een plan klaar om opgedane contacten verder op te volgen. Bijvoorbeeld met een relevant relatiegeschenk.
- Waardevolle leads worden eruit gepikt en op een persoonlijke manier opgevolgd.
- Een kort verslag wordt gedeeld met medewerkers die niet konden langskomen.
Beursdeelname kan ontzettend waardevol zijn. Wel is het belangrijk om jezelf groots te presenteren, wat je doel ook is. Ga voor een maximale beurspresentatie. Door middel van een slimme aanpak voor, tijdens en na de beurs zorg je hiervoor. Alleen door je bewust te zijn van deze drie stappen, met bijbehorende acties kan je op alle vlakken zorgen voor de juiste voorbereidingen. Succes!