• 23 March 2022
  • Tips
  • 3 minuten

In het kielzog van de Coronapandemie gaat de arbeidsmarkt roerige wateren in. Personeelstekorten zijn eigenlijk in elke sector wel aan de orde, waardoor menig HR-manager met de handen in het haar zit. Wat nu?

Goed, nieuwe collega’s komen niet vanzelf. Althans, in de meeste sectoren niet. Wil je personeel werven, dan zul je jouw bedrijf moeten presenteren als een aantrekkelijke werkgever. Je zult met kop en schouders boven de rest uit moeten steken door te werven met een scherpe combinatie van middelen die impact maken op de toekomstige werknemer. Kortom, het is belangrijk dat je jouw employer brand goed op orde hebt, ongeacht of je voor een korte periode op zoek bent naar nieuw personeel, of voor de langere termijn.

Maar hoe zorg je nu voor een sterk werkgeversmerk? En met welke elementen ga je de strijd winnen? Wij zetten het antwoord voor je uiteen in vijf concrete tips.

Tip 1: Werven begint bij het vasthouden van je huidige personeel

Er is geen groep die jouw positie als sterk werkgeversmerk beter kan onderbouwen dan je huidige collega’s. De aantrekkingskracht en de elementen waarmee je je personeel binnen houdt, gaan er namelijk ook voor zorgen dat je nieuw personeel werft. Ga dus eerst eens bij jezelf te rade welke aspecten van jouw bedrijf er voor zorgen dat werknemers graag bij je blijven. En vergeet niet af en toe eens een blijk van waardering te tonen. Met een leuk cadeautje, kaartje of uitstapje voor je personeel bijvoorbeeld. Of zorg voor nóg meer binding met je collega’s door te kiezen voor een Intranet App. Want er is nu eenmaal geen betere ambassadeur voor je merk dan een tevreden collega!

Tip 2: Speel in op persoonlijke behoeften

Werving gebeurt tegenwoordig veel op sociale media, zoals Facebook, Instagram of LinkedIn. En hoewel dat bij uitstek ideale platformen zijn om de potentiële nieuwe collega’s écht te laten zien dat ze bij jouw bedrijf tot hun recht kunnen komen, is dit vaak niet terug te zien in wervende content. Zeg in je posts en vacatures dus niet: “We zoeken nieuwe softwaredevelopers.”, maar speel in op persoonlijke behoeften met teksten als “Groei uit tot ervaren software-ontwikkelaar in ons leuke team!”. Het verschil tussen deze twee teksten is meer dan duidelijk, nietwaar? En je kunt een dergelijke boodschap ook verpakken in een filmpje of in een blog. Kortom, laat zien wat jij als werkgever te bieden hebt en doe concrete beloften waar de ander wat aan heeft.

Tip 3: Werf in stappen

Rome is niet in één dag gebouwd, en ook die nieuwe collega’s werf je niet in één keer. Zorg daarom voor een planmatige aanpak en speel in op kennis, houding en gedrag. Zorg dat je bedrijf al in beeld is bij de doelgroep voordat je begint met werven, door middel van gerichte advertenties bijvoorbeeld. Of stuur een persoonlijk berichtje aan iedereen die je vacature liket op sociale media. Er zijn manieren zat! Door te werven in meerdere stappen en op een persoonlijke, creatieve manier steek je al snel boven de concurrenten uit die “alleen maar” een vacature plaatsen.

Tip 4: Kies voor een “werken bij”-site

Soms ben je als bedrijf áltijd op zoek naar nieuw personeel. Dan is het verstandig om potentiële werknemers te overtuigen met een speciale “werken bij”-site, waarop niet alleen al je vacatures staan, maar ook een breed arrangement aan overtuigende middelen zoals blogs, podcasts en filmpjes. Zo heb je een uniek platform dat speciaal is ingericht op het werven van collega’s, en kun je het hele jaar door content plaatsen die laat zien dat jouw bedrijf een fantastische werkgever is.

Tip 5: Van collega tot ambassadeur

Zoals eerder gezegd zijn je collega’s je beste ambassadeurs. Motiveer daarom je huidige personeel hun eigen netwerk aan boren in de zoektocht naar nieuwe medewerkers! Voorzie ze bijvoorbeeld van kant-en-klare posts voor op sociale media, of laat ze in een video vertellen waarom zíj al jaren met zoveel plezier bij je werken. En natuurlijk zorg je voor een passende beloning zodra een huidige medewerker een nieuwe collega binnen brengt. Dat motiveert ook de rest weer om te werven!

En nu aan de slag!

Persoonlijke vacatures, bedrijfsvideo’s, podcasts en referralacties: bij Team Switch weten we wat er nodig is om jouw bedrijf neer te zetten als ijzersterk werkgeversmerk. En natuurlijk hopen we dat deze tips daar een handje bij gaan helpen. Wil je meer weten? Kom dan eens langs voor een vrijblijvende brainstorm, en voor je het weet staan de sollicitanten in de rij!