Laura Hamer en Daniël Storm over waarom reclame nu écht BETER moet!
Laura Hamer van ProBizz sprak met Daniël over de BETER-theorie. Waar staan die letters voor? En hoe gaat BETER zorgen dat je nóóit meer slechte reclame maakt? Laura zocht het uit!

Bekijk videogesprek tussen Laura en Daniël
Op LinkedIn vind je het volledige gesprek tussen Laura en Daniël, mét beeld. Klik op de knop voor nóg meer informatie over hoe jouw reclame BETER wordt, met sprekende voorbeelden.
Lees de beknopte versie van het interview hier!
We raden je van harte aan om het volledige gesprek tussen Laura en Daniël te bekijken op LinkedIn. Maar, mocht je iets minder tijd om handen hebben en tóch willen leren waar BETER voor staat, dan kun je hieronder en beknopte uitwerking lezen!
Laura:
Wat bewoog je om dit boek te schrijven?
Daniël:
Het irriteert me hoe sommige mensen met reclame omgaan. Dit is het vak waar ik van hou. En het wordt vaak verprutst. Ik zie veel uitingen die nergens over gaan, of billboards waarbij je je auto moet stilzetten om te lezen wat er staat. Zo wordt er een hoop geld verspild, terwijl je reclame ook BETER kan. Want álles is reclame, tot aan de offertes die je maakt aan toe. Het gaat niet alleen om een prijsvoorstel, maar ook om een verkoopkans. Benadruk waarom jouw aanbod superieur is met een duidelijke belofte en een vleugje eigenheid. Dan wordt het reclame!
Laura:
Over de ‘B’ van Beloftevol: niet elke belofte past bij je merk. En sommige beloftes zijn zo afgezaagd. Wat is jouw visie hierop?
Daniël:
Ik geloof heel erg in onderscheidend vermogen, als je je daar niet bewust van bent dan wordt het heel lastig om jezelf te verkopen. Je moet bij jezelf nagaan wat je onderscheidt van de ander! En daar hebben we zelf ook een tool voor gemaakt, het positioneringsspel. Die kun je ook vinden bij ons op de website. Dan heb je snel door waar je staat ten opzichte van je concurrent. Maar goed, vanuit dat onderscheidend vermogen kun je dus een duidelijke belofte doen. En veel mensen denken bij zo’n belofte vaak alleen maar aan geld. Als in, ‘wij zijn goedkoper’. Maar er zijn natuurlijk veel meer beloftes die je kunt doen, die allemaal inspelen op een bepaald gevoel of een bepaalde wens. Zoals bijvoorbeeld de behoefte aan veiligheid, financieel voordeel, gemak, ontplooiing, status, geliefd zijn, of innovatie! Het gaat om wat interessant is voor die persoon aan de andere kant van de tafel!
Laura:
En wat betekent goede reclame die ‘Eigen’ is voor jou?
Daniël:
Dit is tweeledig. Ten eerste moet je bepalen waar je staat in vergelijking tot je concurrenten. Ook daar is het positioneringsspel handig voor. In het boek kun je 20 woorden markeren die passen bij je merk. En als je die dan op het merkdiagram plaatst, dan weet je waar je staat en wie je als merk bent. Het andere deel van ‘Eigen’ zit hem in een eigen signatuur. Ga niet de ene keer jezelf heel rommelig presenteren en daarna weer super strak. Zorg dat er consistent herkenbare elementen zitten in je branding. Elementen die écht jou zijn.
Laura:
De ‘T’ van Triggerend, kun je dat toelichten?
Daniël:
Dagelijks zien we duizenden reclameboodschappen, dus je moet ervoor zorgen dat jouw boodschap opvalt. Soms moet er iets niet kloppen om juist ervoor te zorgen dat mensen stoppen. Dan wordt het interessant en zijn mensen bereid de rest te lezen. Probeer dus bijvoorbeeld te triggeren met onwaarschijnlijkheid. In het boekje staan verschillende manieren beschreven hoe je kan triggeren. En dat helpt bij het creatieve proces!
Laura:
De tweede ‘E’ staat voor Eenvoudig. Dan moet je dus Triggerend zijn en óók nog eenvoudig. Je maakt het ons wel moeilijk!
Daniel:
Nee, je moet het jezelf niet te moeilijk maken. Je moet weten wat voor boodschap je brengt. En ga vooral niet via Groningen naar Maastricht. Maak het makkelijk en zorg dat je het dicht bij jezelf houdt. Laat mensen snel ‘ja’ of ‘nee’ zeggen. Laat zien wat je van je doelgroep wil! En laat ze er vooral niet naar gissen. Een goed voorbeeld hiervan is de quote van mijn collega, Marjan Kulsdom. Ze zei ooit: “Als ik je één tennisbal gooi, dan vang je ‘m wel. Gooi ik er tien tegelijk, dan duik je weg en vang je er geen één.” Zo werkt het ook in reclame. Heb je wel tien beloftes? Gooi dan stap voor stap die tennisballen op. En nóóit tegelijk! Hou het simpel!
Laura:
De laatste letter is de ‘R’ van Relevant. Is dat niet Logisch? Relevant zijn?
Daniël:
Ik vind van wel, want dit heeft ook weer te maken met al die andere letters. Je moet er niet van alles bij gaan halen om jezelf interessant voor te doen. Zorg dat je uiting relevant blijft voor je merk. Probeer wel in te spelen op er wat dat moment leeft, maar ga niet over vishengels beginnen in de supermarkt. Doe dat in een hengelwinkel, of vismagazine. Het is belangrijk dat je je omgeving, de behoefte van je doelgroep en je eigen merkwaarden centraal stelt en zo relevant blijft. In het boekje worden voorbeelden gegeven, zodat je weet hoe je dit het beste aanpakt!
Laura:
Als je reclame eenmaal BETER is, hoe moet je dan verder?
Daniël:
Investeer in je bedrijf en zorg dat je altijd op zoek gaat naar het onderscheidende vermogen. Dat is heel belangrijk. Ga lekker aan de slag en wees kritisch op jezelf. Probeer keuzes te maken over wie je bent en waar je voor staat. Maar ook wat je aanbod is en voor wie. Ga aan de slag, koop dit boekje en plan nu je gratis brainstorm! Ga aan de bak!